Van het padje geraakt.

1 januari 2015, de dag dat alles anders wordt? Wordt het feest of wordt het afzien, de gevolgen van de decentralisatie? En de eigen kracht van die burger die mondig is en in samenwerking met gemeente en ambtenaren initiatieven tot leven brengt waar wij allemaal beter van worden, is die er wel?
Mij leek het leuk om op ‘eigen kracht’ antwoorden te vinden.
Waar en hoe in onze gemeente krijgt het vorm, de participatiemaatschappij?
Tot een half jaar geleden had ik geen idee hoeveel er in mijn eigen gemeente gebeurde, grote en kleine initiatieven, een enorme hoeveelheid vrijwilligers die allemaal bijdragen aan de levendigheid en leefbaarheid in ons ‘dorp’. Ik stel voor dat we voor deze mensen een standbeeld op het plein oprichten.
Mijn zoektocht naar alle vormen van maatschappelijke initiatieven en burgerbijdragen in onze gemeente begon bij de gemeenteraad. Vergunningen, subsidies, kennis van relevante wetgeving, zonder steun uit de gemeente komen initiatieven toch vaak niet verder dan alleen het idee.
De vele gesprekken die ik met vertegenwoordigers uit verschillende partijen had hebben mij geholpen bij het vinden van de antwoorden op mijn vragen. In de meeste gevallen waren contactpersonen behulpzaam en hebben zij antwoord gegeven op allerhande te pas en te onpas gestelde vragen. Daarmee bewezen zij niet alleen in woord maar ook in daad toegankelijk te zijn voor de burger.
Toch zit mij aan het eind van de rit nog iets dwars: aan álle partijen heb ik gevraagd of er mensen waren die zich beschikbaar wilden stellen als contactpersoon. Alle contactpersonen hebben zich dus vrijwillig gemeld, uit sommige partijen zelfs meer dan 1. Hoe kan het dan dat één contactpersoon uit een grote partij als ik hem daarna benader voor een gesprek weigert dat gesprek aan te gaan en mij adviseert de “Koninklijke weg” te gaan bewandelen?
Ik weet dat opa Bernhard nogal actief geweest is maar voor zover mij bekend ben ik geen familie van Oranje. Hoe komt deze contactpersoon toch aan het idee dat ik de Koninklijke weg zou moeten weten? Ik heb gezocht en gevraagd maar nergens een pad of zelfs maar een bord gevonden. Ik vroeg het de landelijke vertegenwoordiging van deze partij en kreeg ten antwoord dat ik binnenkort mijn eigen kenteken mag kiezen en dat ik op de Koninklijke weg 130 km per uur mag rijden. Maar wat heb ik daaraan als er geen weg is? Is er iemand, wie dan ook, die mij die weg kan wijzen? Ik ben onderweg verdwaald en totaal van het Koninklijke padje geraakt.
Help, in maart zijn er weer verkiezingen, het kan toch niet zo zijn dat ik dan de weg naar de stembus ook niet meer kan vinden? Ik hoop van harte dat we dan weer verrast worden met veel verkiezingsborden, dit maal met verlichting graag en als het kan een pijltje naar de Koninklijke weg.

